I følge jødisk lov, skal hellige skrifter som er så ødelagt at de ikke kan brukes, bli plassert i en permanent lagringsplass eller bli begravet.
Et antall fragmenter fra hellige tekster som tidligere var konfiskert av Saddam Husseins hemmelige politi ble begravd på en jødisk kirkegård I New York søndag 15 desember (2013). Skriftene var konfiskert tidligere fra den irakiske jødiske felleskapet under i Irak..
Dokumentene, som besto mest av fragmenter fra ulike Torah ruller (de 5 mosebøkene) og Esters bok, er deler av en samling som ble funnet i 2003 av allierte soldater, i kjelleren til Baghdad’s Mukhabarat,det hemmelige politiets hovedkvarter.
I følge jødisk lov, skal hellige skrifter som er så ødelagt at de ikke kan brukes, bli plassert i en permanent lagringsplass eller bli begravet.
En liten del av dokumentene, som er blitt restaurert, er på utstilling ved US National Archives, men skal returneres til Irak neste år. Jødiske grupper har uttrykt stor motstand mot at dokumentene skal returneres. De hevder at siden disse dokumentene engang ble konfiskert fra jøder så tilhører de i dag den irakiske jødiske utvandrergruppen.
I en uttalelse til pressen og signert av mer enn 4O amerikanske jødiske grupper siste måned har presidentene i disse organisasjonene bedt den amerikanske regjering om å forsikre at de irakisk-jødiske arkivene (som for tiden er i Washington DC) må bli beskyttet og i fremtiden være tilgjengelig for irakisk-jødiske felleskap over hele verden.
Regjeringen i Irak derimot hevder at dokumentene er en integrert del av den irakiske historie og kan ikke bli visket bort.
Representanter fra regjeringen i Irak, USA, fra nasjonalarkivet m.m var alle tilstede ved begravelsen, som var stengt for pressen.
“Det er viktig for oss at våre tradisjoner og lover i vår tro blir fulgt og at våre hellige ting blir behandlet med respekt» skrev Maurice Shohet leder for verdensorganisasjonen for jøder fra Irak.
Ikke alle irakiske emigranter var enige i dette om å begrave disse fragmentene.
Robert Fattal, skribent og forfatter og også irakisk jøde, mener at dette ikke var ordinære religiøse tekster. De var en del av den irakiske jødiske historie (Babylon) og at det var ikke nødvendige å ta en så rask avgjørelse på dette. Ødelagt som de var, forteller de likevel en historie om hellige skrifter som har vært i bruk av de irakiske jøder i lang tid, beslaglagt av Saddam, og på mirakuløs måte reddet slik at nå alle kan se dem.