KORT OM BIBELEN
Bibelen er et lite biblotek i seg selv, og tidsaspektet går over flere tusen år.
Bibelen er den boken i verden som er oversatt til flest språk.
Velkommen til skandinavisk bibelmuseum online.
Thukydids (460-600 f Kr.) historie finnes i dag i bare åtte håndskrifter, som skriver seg fra omkring år 900 e.Kr., nesten 1300 år etter at de ble skrevet. Herodot sine historiske håndskrifter er på samme måte få og av senere dato. Og likevel, som F.P. Bruce sier:
“Ingen klassisk vitenskapsmann ville godta argumentet om at vi må betvile ektheten av skriftene til Herodot og Thukydid fordi de eldste håndskriftene som er tilgjengelige for oss er mer enn 1300 år eldre enn orginalene.” (P.P. Bruce: The New Testament Documents: Are They Reliable? (Downers Grove, Illinois: Inter-Varsity Press, 1964)
Aristoteles skrev sin lærebok i poesi omkring 343 f Kr., og likevel er de eldste avskriftene vi har fra 1100 e.Kr., et tidsgap på nesten 1400 år, og bare fem eksemplarer eksisterer i dag.
Cæsar skrev sin historie om de galliske krigene mellom 58 og 50 f.Kr., og det vi har å bygge på, er ti avskrifter som går tilbake til ett tusen år etter hans død.
Når det gjelder ektheten av de nytestamentlige skriftene, så er kontrasten til dette nesten skremmende stor. I dag har vi over 20 000 avskrifter eller fragmenter av nytestamentlige håndskrifter. Illiaden med sine 643 avskrifter kommer som nummer to i ekthet etter NT.
Sir Frederic Kenyon, som var direktør og sjefsbibliotekar ved The British Museum, konkluderer:
“Tidsgapet mellom den opprinnelige komposisjonen og de eldste dokumentene som eksisterer i dag, blir så liten at det blir ubetydelig, og det er ikke lenger noe grunnlag for å tvile på om Skriften har kommet til oss vesentlig i samme form som den ble skrevet i. Både ektheten og fullstendigheten av bøkene i NT kan regnes som endelig fastslått.” ( Sir Frederic Kenyon: The Bible and Archeology (New York: Harper and Row, 1940)
(Av H.H)
Er det Nye Testamentet – Troverdig?
Fordi mange ikke ønsker å måtte forholde seg til det åndelige budskapet i Det nye testamentet er også mange raske etter å finne feil eller noe å plassere tvilen på. Tvilen kommer sjeldent Bibelen til gode, likevel har Bibelen ofte siste ord i saken.
Rom 16,23: Gaius, min vert og vert for hele menigheten, hilser dere. Erastus, bykassereren, hilser dere, og det samme gjør Kvartus, en bror.
Paulus sin referanse til Erastus som bykasserer i Korint ble ansett for å være en feil…. Inntil en fant en inskripsjon i 1929 som hadde hans navn…
Det er faktisk Lukas som får mest ”pepper” da han taler mest om spesifikke personer og steder
Luk 3,1: “I det femtende året av keiser Tiberius’ regjering, mens Pontius Pilatus var guvernør i Judea, Herodes fjerdingsfyrste i Galilea, hans bror Filip fjerdingsfyrste i Iturea- og Trakonitisregionen, og Lysanias fjerdingsfyrste i Abilene,”
- Lukas bruk av ordet ”meris” for å beskrive Filippi som provins eller del av Makedonia ble betvilt inntil en fant inskripsjon som bruker det samme ord for å beskrive divisjoner av et distrikt. Apg 16:12
- Lukas nevner Kvirinius (Lukas 2.2) som guvernør i Syria er nå bevist ved inskripsjoner fra Antiokia
- Bruken av ”politarch” i Apg 17:6 ble trukket i tvil inntil 19+ inskripsjoner bekrefter denne bruken av tittel, hvorav 5 m ref til Tessalonika
- Bruken av Prokonsul som tittel for Gallio (Apg 18:12) ble betvilt da Pliny aldri refererte til Gallio som Prokonsul.
Delphi inskripsjonen (1930) datert 52 AD bekrefter Lukas.
Den sier ”som Lusius Gallio, min venn og prokonsul av Achaia…”
Gallio holdt denne posisjonen KUN for et år. Dette indikerer klart at Apg ble skrevet i samtiden og ikke i det andre århundre…
(H.H)
Et eksempel som viser at boken til Lukas må ha blitt skrevet i hans samtid opprinnelig.
Lukasfortalte at Ikonium var en by over grensen fra Lykaonia.
Forskere mente dette var feil.
Apg 14,1-6 " I Ikonium gikk de sammen til jødenes synagoge, og de talte slik at en stor mengde av både jøder og grekere kom til tro.
…Men de vantro jødene hisset opp hedningene og forgiftet deres sinn mot brødrene.
…Men de flyktet da de ble klar over dette. De drog til Lystra og Derbe, til byer i Lykaonia og til området omkring."
Grensestein nesten 3 meter høy, dedikert grense gudene
Etter ordre fra det Romerske Senatet, 135 AD
Markerte grensen mellom Lykaonia og Phrygia
Lukas hadde rett…
(H.H)
Sagt om boken "Apostlenes Gjerninger":
“Lukas er en førsterangs historiker, på linje med de største vi kjenner til.” (Sir William Ramsay: The Bearing of Recent Discovery on the Trustworthiness of the New Testament)
Mange liberale forskere har vært nødt til å regne med en tidligere datering av NT. John A.T. Robinsons konklusjon i Redating the New Testament er forbløffende radikal. Forskningen hans førte til at han ble overbevist om at hele NT ble skrevet før Jerusalems fall i år 70 e.Kr. (John A.T. Robinson: Redating the New Testament)
“Hva angår Apostelgjerningene, er skriftets historiske holdbarhet overveldende.” … “alle forsøk på å forkaste dets historiske verdi, til og med når det gjelder detaljer, fremstår nå som helt absurde. Kjennere av Romas historie har for lengst tatt dette for gitt.” (A.N. Sherwin-White: Roman Society and Roman Lav in the New Testament (Oxford: Clarendon Press, 1963)
Forfatterene av det nye testamentet bedyrer oss at det de sier er sant og at de har bevitnet det selv.
Spørsmålet er om det er urimlig av oss å kalle dem løgnere uten bevis.
Det Nye Testamentes beretninger om Jesu liv og lære ble nedtegnet av menn som enten hadde vært øyenvitner til det hele eller som gjengav det øyenvitnene fortalte om de faktiske hendelsene og undervisningen til Kristus.
Luk 1,1-3:
Ettersom mange har satt seg fore å skrive ned i rekkefølge en beretning om de ting som er trodd på med stor tillit blant oss, slik de som fra begynnelsen var øyenvitner og ordets ministere, overgav dem til oss, så fant også jeg det rett, ettersom jeg fikk fullkommen innsikt i alt som hendte helt fra begynnelsen av, å skrive det ned for deg i rekkefølge, høyst ærede Teofilus,
2 Pet 1,16: “For det var ikke smart uttenkte eventyr vi fulgte da vi gjorde kjent for dere vår Herre Jesu Kristi makt og komme, men vi var øyevitner til Hans majestet.”
Joh 1,3: “Det som vi har sett og hørt, det kunngjør vi for dere, for at også dere kan ha fellesskap med oss, og sannelig, vårt fellesskap er med Faderen og med Hans Sønn, Jesus Kristus.”
Joh 19,35: “Og han som har sett det, har vitnet om det, og hans vitnesbyrd er sant; og Han vet at han forteller sannheten, slik dere kan tro.”
I vårt rettsystem er den anklagde uskyldig til motsatt er bevist. Denne dømmekraften er viktig å ta med også før vi beslutter at brevene i Det Nye Testamentet er løgn. Til nå er ingenting de har skrevet blitt motbevist.